Nadruk na odzieży – metody znakowania odzieży
Metody stosowane najczęściej:
- Druk DTF - nowoczesna metoda nadruku na odzieży: wysoka trwałość, intensywne kolory, druk pełną paletą kolorów z przejściami tonalnymi.
- Haft komputerowy - metoda głównie stosowana na polary i koszule.
Metody stosowane rzadziej: Folia flex, Folia latex, Sublimacja, Sitodruk, i pozostałe: Nadruki na kubkach.
Do wykonywania nadruków na odzieży dobieramy zawsze najbardziej właściwą z kilku metod znakowania, przy czym w ostatnim czasie w dużej mierze wykorzystujemy metodę druku DTF (na tą chwilę jest to już 90% realizacji związanych z nadrukiem na odzieży). Wynika to z faktu że nowoczesny druk DTF pozwala drukować w pełnej palecie kolorów, zachowując wysoką trwałość, a jednocześnie pozwala odwzorować intensywnie kolory (pod warunkiem wykorzystania wysokiej klasy drukarek i tuszów - dlaczego jest to konieczne? o tym przeczytasz niżej ) łącznie z przejściami tonalnymi.
Na finalny wybór metody nadruku wpływa kilka czynników: projekt graficzny (ilość kolorów, kształt, wielkość), materiał na którym nadruk ma zostać naniesiony (bawełna/poliester/polar/inne), typ odzieży (koszulka/kurtka/inne, itp.) oraz nakład.
Nadruk wykonany na odzieży jest narażony na wysokie przeciążenia wynikające z użytkowania znakowanego materiału np. koszulki, a dodatkowo musi wytrzymać pranie, a więc kontakt z różnymi materiałami chemicznymi znajdującymi się w środkach do prania oraz co również jest bardzo istotne – wirowanie. W naszej pracy wykorzystujemy najwyższej jakości folie i tusze po to właśnie, aby wykonane znakowanie nie tylko wyglądało ładnie na odzieży w momencie przekazania jej klientowi, ale głównie po to, aby nadruk był jak najbardziej trwały w trakcie użytkowania. Dzięki temu większość naszych klientów wraca do nas przy kolejnych realizacjach.
Druk DTF
Druk DTF (w tłumaczeniu “Direct To Foil”) to nowoczesna metoda znakowania odzieży, którą aktualnie wykorzystujemy w największym stopniu. Nadruk DTF charakteryzuje:
- bardzo wysoka trwałość - jedynie jednak pod warunkiem druku na wysokiej jakości dedykowanych drukarkach (a nie przerobionych drukarkach domowych, które są aktualnie spotykane w wielu małych drukarniach i agencjach reklamowych - nadruki z takiego sprzętu często są słabe jakościowo i/lub nietrwałe),
- możliwość drukowania pełną paletą kolorów na bawełnie, poliestrze i wielu innych materiałach,
- intensywny kolor nadruku - pod warunkiem drukowania z wykorzystaniem jakościowo dobrych tuszów, klejów oraz folii transportowej pozwalających uzyskać tak dobry efekt.
DTF to nowa jakość znakowania odzieży. Od 2021 roku po wdrożeniu tej metody nie wyobrażamy sobie już wykonywania nadruków bez DTFu. Można powiedzieć że DTF zrewolucjonizował rynek nadruków i już mocno wypiera metodę DTG, która była (i jeszcze w wielu miejscach jest) stosowana przez wiele lat, ale miała sporo wad.
DTF pozwala nadrukować na materiale logotyp bądź grafikę. Wydruk wykonuje się na specjalnych foliach, na których w kolejnym kroku umieszcza się warstwę specjalnego kleju. To powoduje, że nadruk DTF jest bardzo trwały, ale również zdecydowanie bardziej dokładny niż już powoli wypierany nadruk DTG. Nadruk metodą DTF wykonujemy już od 5 szt. tego samego wzoru - z reguły drukujemy na koszulkach Malfini Basic: Malfini Basic (model męski), Malfini Basic (model damski), Malfini Basic (model dziecięcy).
Nowoczesny druk DTF stosujemy przy wielu różnych materiałach:
- nadrukach na koszulkach typu t-shirt,
- nadrukach na koszulkach sportowych,
- znakowaniu koszulek polo,
- nadrukach na bluzach,
- znakowaniu kurtek i kamizelek,
- nadrukach logo na odzieży roboczej.
Haft komputerowy
Haft komputerowy to wyjątkowa metoda znakowania odzieży. W tym przypadku wykorzystujemy bowiem nici, a cała grafika (np. logotyp) jest wyszywana przez urządzenie zwane hafciarką. Tego typu wyszycia stosuje się głównie jako nadruk na polarach, ręcznikach ale również na koszulkach polo. Haft jest również stosowany tam, gdzie materiał jest często prany w wysokich temperaturach (np. odzież medyczna).
Przed wykonaniem haftu musi zostać przygotowany program hafciarski dla konkretnej grafiki. Hafty wykonujemy od minimum 20 szt. tego samego wzoru.
Folia flex
W przypadku folii flex słowo ‘nadruk’ jest nieco niewłaściwe – nie występuje w tym procesie etap drukowania. Grafika zostaje bowiem wycięta z jednolitego koloru folii przy użyciu plotera tnącego i następnie zostaje zaaplikowana poprzez jej wgrzanie w materiał. W niektórych przypadkach można połączyć kilka kolorów – np. dla dwu lub trzykolorowego logotypu. Folię flex można aplikować na różnego rodzaju odzież, ale również na inne materiały takie jak torby, plecaki, itp. Jej niewątpliwą zaletą jest bardzo duża wytrzymałość po nadruku.
Istotne znaczenie ma jakość folii. Folie renomowanych producentów (a tylko takie wykorzystujemy w naszej firmie) są bardzo cienkie (już od 80 mikronów) oraz wytrzymałe, a maksymalna temperatura prania to nawet 80°C.
Metoda ta bardzo dobrze sprawdza się przy logotypach, prostych do wycięcia grafikach oraz tekście. Do materiałów poliestrowych, które mają tendencje barwiące, używamy folii z dodatkowym blokerem migracji kolorów.
Oprócz folii podstawowych istnieją również folie specjalne, np. złota, srebrna.
Folia latex
To folia podobna do folii flex, z tą różnicą że jest dodatkowo zadrukowana specjalnym tuszem lateksowym - jest przez to nieznacznie grubsza od flexa. Tego typu wydruki stosujemy już coraz rzadziej - metodę tą wyparł skutecznie druk DTF.
Folia po nadruku jest wycinana również - jak w przypadku folii flex - po obrysie przez ploter tnący, stąd też idealnie sprawdza się do większości logotypów. Folia ta nadaje się do znakowania zarówno materiałów bawełnianych, poliestrowych (w przypadku materiałów z tendencją barwienia, można wykorzystać folię z blokerem), jak również wielu innych.
Sublimacja
Sublimacja dotyczy w większości jedynie nadruku na białych lub jasnych koszulkach 100% poliestrowych. W trakcie znakowania koszulek sublimacją, specjalny atrament pod wpływem wysokiej temperatury wnika w strukturę materiału zabarwiając go. Włókna poliestrowe w bardzo wysokiej temperaturze absorbują tusz, dzięki czemu nadruk jest kompletnie niewyczuwalny pod palcami. Trwałość takiego nadruku jest bardzo wysoka, w zasadzie ciężko jest go zniszczyć nie uszkadzając materiału - materiał zmienił bowiem swój kolor już na stałe.
Nadruk wykonywany na białych koszulkach pozwala nanieść grafiki w pełnej palecie kolorów. W przypadku koszulek jasnych pojawia się ograniczenie co do druku - jedynie ciemniejsze kolory mogą być stosowane, jest również ryzyko że kolory będą nieco zmienione pod wpływem koloru koszulki.
Sublimacja jest stosunkowo niedrogą metodą znakowania koszulek. Może być również wykonywana już od pojedynczych sztuk. Sublimację wykonujemy jedynie na odzieży zakupionej u nas.
Sitodruk
Sitodruk to metoda nadruku, którą wykorzystujemy przy większych nakładach (od minimum 100szt.). Rozróżniamy sitodruk bezpośredni gdzie farba jest nanoszona bezpośrednio na materiał (np. koszulkę) oraz sitodruk transferowy, gdzie w procesie nadruku wykorzystywany jest dodatkowo materiał do "transportu" nadruku (folia lub papier). Finalny wynik jest ten sam - przy użyciu prasy grzewczej nadruk pojawia się w określonym miejscu na znakowanym produkcie.
Na podstawie grafiki, która ma zostać naniesiona na materiał, z pierwszej kolejności tworzona jest tzw. matryca. Matryca musi zostać przygotowana dla każdego koloru z osobna. Maksymalna ilość kolorów to 6. Przygotowane matryce są umieszczane w tzw. sitach w karuzeli sitodrukowej, a maszyna sitodrukowa “przeciska” przez te matryce farbę w idealnie dobranej proporcji. W przypadku odzieży innej niż biała, nie jest możliwe użycie grafik zawiarających przejścia tonalne lub gradienty. W szczególnych przypadkach nadruku na koszulkach białych możliwy jest wydruk w tzw. CMYKu czyli również z przejściami tonalnymi.
Dla każdego drukowanego koloru musi być przygotowana osobna matryca, co powoduje zwiększenie kosztu znakowania.
Nadruk na kubkach
Oprócz znakowania odzieży wykonujemy również nadruki na kubkach. Są to tradycyjne kubki w kształcie walca o pojemności 330ml. Kubki mogą być całe białe lub posiadać środek i ucho w innym kolorze (na zewnątrz są również białe).
Kubek jest pokryty warstwą materiału poliestrowego, który w wyniku wysokiej temperatury jest zabarwiony grafiką. Powoduje to, że nadrukowana na nim metodą sublimacji grafika jest wyraźna, kolory intensywne, a sam nadruk jest wytrzymały. Wykorzystujemy kubki wysokiej jakości przeznaczone do mycia w zmywarkach - nadruk na nich utrzymuje się nawet po kilkudziesięciu myciach.
Grafika powinna być przygotowana w rozmiarze 18cm x 8,5cm, 300 dpi (parametry mogą być mniejsze – wtedy grafika zostanie dostosowana do pola nadruku i wyśrodkowana). Przestrzeń nadruku i sam kubek prezentuje poniższe zdjęcie:
Efekt nadruku może wyglądać tak:
Zaufali nam m.in.: