Metody znakowania odzieży

Nadruk na odzieży – metody znakowania odzieży

  1. Folia flex.
  2. Folia latex.
  3. Sublimacja.
  4. Haft komputerowy.
  5. Druk DTF (następca druku DTG).
  6. Sitodruk.
  7. Nadruki na kubkach.

Do wykonywania nadruków na odzieży wykorzystujemy kilka metod. Na finalny wybór wpływa wiele czynników: projekt graficzny (ilość kolorów, kształt, wielkość), materiał na którym nadruk ma zostać naniesiony (bawełna/poliester/polar/inne), typ odzieży (koszulka/kurtka/inne, itp.) oraz nakład.

Nadruk na odzieży jest narażony na wysokie przeciążenia wynikające z użytkowania znakowanego materiału, a dodatkowo musi wytrzymać pranie, a więc kontakt z różnymi materiałami chemicznymi znajdującymi się w środkach do prania oraz co również jest bardzo istotne – wirowanie. W naszej pracy wykorzystujemy najwyższej jakości folie i farby po to właśnie, aby wykonane znakowanie nie tylko wyglądało ładnie na odzieży w momencie przekazania jej klientowi, ale głównie po to, aby był możliwie trwały w trakcie użytkowania.

Każda z poniżej opisanych pokrótce metod ma swoje wady i zalety. Jeśli jesteś ciekaw czym się różnią, zapraszamy do lektury.

W naszej ofercie mamy kilka metod znakowania odzieży: folię flex, folię latex, sublimację, druk DTG, sitodruk oraz haft komputerowy. To, którą metodę przyjmiemy jak właściwą dla danego zlecenia, zależy od kilku czynników: wielkości projektu graficznego, jego “skomplikowania” pod względem ilości kolorów, obecność przejść tonalnych, składu materiału, na którym znakowanie będzie wykonane jak również nakładu. Dodatkowym utrudnieniem może być miejsce nadruku, które może być łatwiej lub trudniej dostępne.


 

Folia flex

W przypadku folii flex słowo ‘nadruk’ jest nieco niewłaściwe – nie występuje w tym procesie etap drukowania. Grafika zostaje bowiem wycięta z jednolitego koloru folii przy użyciu plotera tnącego i następnie zostaje zaaplikowana poprzez jej wgrzanie w materiał. W niektórych przypadkach można połączyć kilka kolorów – np. dla dwu lub trzykolorowego logotypu. Folię flex można aplikować na różnego rodzaju odzież, ale również na inne materiały takie jak torby, plecaki, itp. Jej niewątpliwą zaletą jest bardzo duża wytrzymałość po nadruku.

Istotne znaczenie ma jakość folii. Folie renomowanych producentów (a tylko takie wykorzystujemy w naszej firmie) są bardzo cienkie (już od 80 mikronów) oraz wytrzymałe, a maksymalna temperatura prania to nawet 80°C.

Metoda ta bardzo dobrze sprawdza się przy logotypach, prostych do wycięcia grafikach oraz tekście. Do materiałów poliestrowych, które mają tendencje barwiące, używamy folii z dodatkowym blokerem migracji kolorów. 

Oprócz folii podstawowych istnieją również folie specjalne, np. złota, srebrna.

Nadruk na koszulkach z wykorzystaniem folii flex.Nadruk na koszulkach - folia flex.


 

Folia latex

To folia podobna do folii flex, z tą różnicą że jest dodatkowo zadrukowana specjalnym tuszem lateksowym - jest przez to nieznacznie grubsza od flexa. Tego typu wydruki to swego rodzaju nowość na rynku znakowania odzieży. Charakteryzuje je bardzo dobre odwzorowanie kolorów oraz wysoka trwałość nadruku po wielu praniach, co do tej pory było trudne do osiągnięcia innymi metodami druku. 

Folia po nadruku jest wycinana również - jak w przypadku folii flex - po obrysie przez ploter tnący, stąd też idealnie sprawdza się do większości logotypów. Folia ta nadaje się do znakowania zarówno materiałów bawełnianych, poliestrowych (w przypadku materiałów z tendencją barwienia, można wykorzystać folię z blokerem), jak również wielu innych.

 

 Nadruk na koszulkach folią latex.Nadruk na koszulkach sportowych - folia latex, przykład.


 

Sublimacja

Sublimacja dotyczy w większości jedynie nadruku na białych lub jasnych koszulkach poliestrowych. W trakcie znakowania koszulek sublimacją, specjalny atrament pod wpływem wysokiej temperatury wnika w strukturę materiału zabarwiając go. Włókna poliestrowe w bardzo wysokiej temperaturze absorbują tusz, dzięki czemu nadruk jest kompletnie niewyczuwalny pod palcami. Trwałość takiego nadruku jest bardzo wysoka, w zasadzie ciężko jest go zniszczyć nie uszkadzając materiału - zmienił on bowiem swój kolor już na stałe.

Nadruk wykonywany na białych koszulkach pozwala nanieść grafiki w pełnej palecie kolorów. W przypadku koszulek jasnych pojawia się ograniczenie co do druku - jedynie ciemniejsze kolory mogą być stosowane, jest również ryzyko że kolory będą nieco zmienione pod wpływem koloru koszulki. 

Sublimacja jest stosunkowo niedrogą metodą znakowania koszulek. Może być również wykonywana już od pojedynczych sztuk.

Nadruki na koszulkach - sublimacja.Nadruk na koszulkach sportowych.


 

Haft komputerowy

Haft komputerowy to wyjątkowa metoda znakowania odzieży. W tym przypadku wykorzystujemy bowiem nici, a cała grafika (np. logotyp) jest wyszywana przez urządzenie zwane hafciarką. Tego typu wyszycia stosuje się głównie jako nadruk na polarach (na których nie stosujemy innych metod), koszulkach polo, ręcznikach. Haft jest również stosowany tam, gdzie materiał jest często prany w wysokich temperaturach (np. odzież medyczna). 

Przed wykonaniem haftu musi zostać przygotowany program hafciarski dla konkretnej grafiki. Hafty wykonujemy od minimum 10 szt. tego samego wzoru. 

Haft na polarach - przykład.Logo na polarach - wykonane haftem.


 

Druk DTF

Druk DTF (w tłumaczeniu “Direct To Foil”) to technika znakowania odzieży, która pozwala nadrukować na materiale logotyp bądź grafikę. Wydruk wykonuje się na specjalnych foliach, na których w kolejnym kroku umieszcza się warstwę specjalnego kleju. To powoduje, że nadruk DTF jest bardzo trwały, ale również zdecydowanie bardziej dokładny niż nadruk DTG. DTF to nowatorska metoda druku, która zaczęła wypierać problematyczny druk DTG. Nadruk tą metodą wykonujemy już od 5 szt. tego samego wzoru - z reguły drukujemy na koszulkach Malfini Basic:

Nadruk na koszulkach metodą DTG.Nadruk na koszulkach - druk bezpośredni DTG.


 

Sitodruk

Sitodruk to metoda nadruku, którą wykorzystujemy przy większych nakładach (od 100szt.). Rozróżniamy sitodruk bezpośredni gdzie farba jest nanoszona bezpośrednio na materiał (np. koszulkę) oraz sitodruk transferowy, gdzie w procesie nadruku wykorzystywany jest dodatkowo materiał do "transportu" nadruku (folia lub papier). Finalny wynik jest ten sam - przy użyciu prasy grzewczej nadruk pojawia się w określonym miejscu na znakowanym produkcie. 

Na podstawie grafiki, która ma zostać naniesiona na materiał, z pierwszej kolejności tworzona jest tzw. matryca. Matryca musi zostać przygotowana dla każdego koloru z osobna. Maksymalna ilość kolorów to 6. Przygotowane matryce są umieszczane w tzw. sitach w karuzeli sitodrukowej, a maszyna sitodrukowa “przeciska” przez te matryce farbę w idealnie dobranej proporcji. W przypadku odzieży innej niż biała, nie jest możliwe użycie grafik zawiarających przejścia tonalne lub gradienty. W szczególnych przypadkach nadruku na koszulkach białych możliwy jest wydruk w tzw. CMYKu czyli również z przejściami tonalnymi. 

Dla każdego drukowanego koloru musi być przygotowana osobna matryca, co powoduje zwiększenie kosztu znakowania. 

Sitodruk na koszulkach i na bluzach - przykład.Sitodruk na torbach - przykład.


 

Nadruk na kubkach

Oprócz znakowania odzieży wykonujemy również nadruki na kubkach. Są to tradycyjne kubki w kształcie walca o pojemności 330ml. Kubki mogą być całe białe lub posiadać środek i ucho w innym kolorze (na zewnątrz są również białe). 

Kubek jest pokryty warstwą materiału poliestrowego, który w wyniku wysokiej temperatury jest zabarwiony grafiką. Powoduje to, że nadrukowana na nim metodą sublimacji grafika jest wyraźna, kolory intensywne, a sam nadruk jest wytrzymały. Wykorzystujemy kubki wysokiej jakości przeznaczone do mycia w zmywarkach - nadruk na nich utrzymuje się nawet po kilkudziesięciu myciach. 

Grafika powinna być przygotowana w rozmiarze 18cm x 8,5cm, 300 dpi (parametry mogą być mniejsze – wtedy grafika zostanie dostosowana do pola nadruku i wyśrodkowana). Przestrzeń nadruku i sam kubek prezentuje poniższe zdjęcie:

Nadruk na kubkach - przestrzeń do druku.

Efekt nadruku może wyglądać tak:

Nadruk na kubkach.Nadruk na kubkach wykonany sublimacją.


 

Zaufali nam m.in.:

Nadruki na odzieży - realizacja dla Agata Meble.Nadruki na odzieży - realizacja dla City Bank.Nadruki na odzieży.Nadruki na odzieży - realizacja dla Vista.Nadruki na odzieży.Nadruki na odzieży - realizacja dla PKP.Nadruki na odzieży - realizacja dla Radio Bielsko.Nadruki na odzieży - realizacja dla Tesco.Nadruki na odzieży - realizacja dla Volvo Auto-Boss.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl